Untitled 2

12.12.2013

9. Daire 2013/10071 E. , 2013/11878 K. DAMGA VERGISININ KALDIRILMASI, VERGIYE TABI KAĞIT, YAKIT TALEP FORMU VE TAAHHÜTNAMESI BAŞLIKLI KAĞIT

9. Daire         2013/10071 E.  ,  2013/11878 K.
  • DAMGA VERGISININ KALDIRILMASI, VERGIYE TABI KAĞIT,
  • YAKIT TALEP FORMU VE TAAHHÜTNAMESI BAŞLIKLI KAĞIT

"İçtihat Metni"

Özeti :Özel tüketim vergisi indirilmiş yakıt talep formu ve taahhütnamesi başlıklı kağıdın belli bir taahhüt içermediğinden, Damga Vergisi Kanunu’nun 1. maddesi kapsamına girmediği ve Damga Vergisine tabi tutulamayacağı hakkında.

 

Temyiz İsteminde Bulunan : Ulaştırma Vergi Dairesi Müdürlüğü Karşı Taraf     : … Denizcilik Nakliyat Taahhüt San. ve Tic. Ltd. Şti.

İstemin Özeti: Davacı adına, 6 seri nolu Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliği uyarınca düzenlenen "Özel Tüketim Vergisi İndirilmiş Yakıt Talep Formu ve Taahhütnamesi" başlıklı kağıtlar için 2013/Ocak dönemine ilişkin olarak ihtirazi kayıtla verilen damga vergisi beyannamesine istinaden tahakkuk ettirilen damga vergisinin kaldırılması istemiyle açılan davayı kabul eden İstanbul 10. Vergi Mahkemesi'nin 17/06/2013 tarih ve E:2013/476, K:2013/1715 sayılı kararının; dilekçede ileri sürülen sebeplerle bozulması istenilmektedir.

Cevabın Özeti            : Cevap verilmemiştir.

Tetkik Hakimi Fatih Torun'un Düşüncesi: İleri sürülen iddialar usule ve hukuka uygun Vergi Mahkemesi kararının bozulmasını gerektirecek nitelikte bulunmadığından temyiz isteminin reddi gerekeceği düşünülmektedir.

 

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Dokuzuncu Dairesince işin gereği görüşüldü:

Davacı adına, 6 seri nolu Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliği uyarınca düzenlenen "Özel Tüketim Vergisi İndirilmiş Yakıt Talep Formu ve Taahhütnamesi" başlıklı kağıtlar için 2013/Ocak dönemine ilişkin olarak ihtirazi kayıtla verilen damga vergisi beyannamesine istinaden tahakkuk ettirilen damga vergisinin kaldırılması istemiyle açılan davayı kabul eden vergi mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.

488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 1'inci maddesinin birinci fıkrasında; bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kâğıtların damga vergisine tabi olduğu; ikinci fıkrasında; bu kanundaki kâğıtlar teriminin, yazılıp imzalanmak veya imza yerine geçen bir işaret konulmak suretiyle düzenlenen ve herhangi bir hususu ispat veya belli etmek için ibraz edilebilecek olan belgeler ile elektronik imza kullanılmak suretiyle manyetik ortamda ve elektronik veri şeklinde oluşturulan belgeleri ifade ettiği hükme bağlanmıştır.

Bu düzenlemelerden; damga vergisinin, kişiler tarafından imzalanan kâğıtlara, Devletçe, herhangi bir hususu ispat ve belli etme gücü tanınmasının karşılığı olduğu; dolayısıyla, bu güce sahip bulunmayan; daha açık olarak, bir hususu ispat ve belli edici nitelik taşımayan kâğıtların damga vergisine tabi tutulamayacağı anlaşılmaktadır. Bu bakımdan; dosyadaki uyuşmazlığın çözümü, davacı tarafından düzenlenen kâğıdın, açıklanan şekilde hukuki değer taşıyıp taşımadığının belirlenmesine bağlı bulunmaktadır.

2003/5868 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı Eki Kararda; Türk Uluslararası Gemi Siciline ve Milli Gemi Siciline kayıtlı, kabotaj hattında münhasıran yük ve yolcu taşıyan gemilere, ticari yatlara, hizmet ve balıkçı gemilerine, miktarı her geminin teknik özelliklerine göre tespit edilmek ve bu akaryakıtı kullanacak geminin jurnaline işlenmek kaydıyla verilecek akaryakıtın özel tüketim vergisi tutarı sıfıra indirilmiş; Kararın 2'nci maddesinde; bu Kararın uygulanması ile ilgili usul ve esasların Maliye Bakanlığınca tespit edileceği açıklanmış; maddenin verdiği yetkiye dayanılarak yayımlanan 6 Seri Nolu Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliğinin 2'nci maddesinin (c) bendinde; Kararname kapsamında deniz yakıtı talep edenlerin, her deniz aracına ait olmak üzere Deniz Ticaret Odası veya liman başkanlığı tarafından verilen ve Deniz Ticaret Odası, liman başkanlığı ile ilgili vergi dairesince onaylanmış olan bir yakıt alım defteri kullanmak; (d) bendinde de; deniz yakıtı uygulamasından yararlanmak isteyen deniz aracı donatanlarının, bir örneği bu Tebliğin ekinde yer alan yakıt talep taahhütnamesini dört örnek olarak düzenlemek ve ilgili kurumlara teslim etmek zorunda oldukları belirtilmektedir.

Olayda; sözü edilen düzenlemeler uyarınca davacı tarafından düzenlenerek davalı İdareye verilen özel tüketim vergisi indirilmiş yakıt talep formu ve taahhütnamesi başlıklı kâğıdın, üzerinde günlük ve yıllık azami yakıt miktarı ile bu yakıtların katma değer vergisi hariç toplam bedelleri gösterildiğinden, bu haliyle taahhütname niteliğinde olan kâğıdın belli bir meblağı içerdiğinden bahisle nispi olarak damga vergisine tabi tutulması suretiyle davaya konu tarhiyatın yapıldığı anlaşılmaktadır. Oysa; vergisi uyuşmazlık konusu kâğıtta, Kararname ve Tebliğde belirtilen usul ve esaslara uygun hareket edileceği beyan edilmekte, herhangi bir taahhüt içermemektedir. Zira, kâğıtta belirtilen hususlara uyulmaması halinde, Vergi Usul Kanunu ve Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre, İdarece tesis edilecek işlemler, bu işlemlerin yapılmasının önceden, ilgililerce taahhüt edilip edilmemesine bağlı değildir. Dolayısıyla; olayda olduğu gibi, davacı tarafından yapılan bildirimin, ispat ve belli etme gücünün varlığından söz edilmesine hukuki olanak yoktur.

Bu durumda, Damga Vergisi Kanununun yukarıda sözü edilen 1'inci maddesi kapsamında düzenlenen vergiye tabi kâğıt bulunmadığından vergi mahkemesi kararında sonucu itibarıyla kanuna aykırılık bulunmamaktadır.

Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddine, İstanbul 10. Vergi Mahkemesi'nin 17/06/2013 tarih ve E:2013/476, K:2013/1715 sayılı kararının yazılı gerekçe ile onanmasına bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 gün içinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 12.12.2013 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.